Translate

tisdag 7 augusti 2012

Peugeot 508 en kort recension

Peugeot 508 en kort recension

Nu har vi haft vår splitter nya Peugeot 508 i två månader och erfarenheterna så hä långt är att det , precis som vi noterade vid provkörningen, är en extremt tyst bil. Inget vindbrus, inget väg och däckbuller. Bara tyst!  Kommentarer jag fått är att den skall vara tystare än nya Merzedes E-klass. Jag har ingen egen erfarenhet av den så jag kan inte bedöma informationen. Jag som aldrig ens gillat franska bilar men detta är definitivt den bästa bil jag ägt! Komfortstolara (extrautrustning) är gudomliga och ger verkligen perfekt lårstöd (jag är 1.90). 35 mils etapper är verkligen inga problem.
Precis som alla tidningar beskriver så finns det verkligen inga fack att lägga saker i. Lite irriterande men det som verkligen är ett aber, det är att vid regn eller efter genomförd biltvätt så blir man nerstänkt om man öppnar bakluckan. Det samlas massa vatten som rinner ner på en när luckan öppnas. Det är inte speciellt trevligt och minst när man finklädd står vid feststället och bara skall hämta något från bakskuffen och blir helblöt innan entren. Detta borde Peugeot tänkt på!

Bränsleåtgång
Gisses vilken snål bil! 0.45 skall den dra men allvarligt, dit når man inte för någon gång är det ju kul att röra gaspedalen också! Men 0.5 är ju riktigt bra. Lunk i 90-100 på plan väg och mätaren pendlar mellan 0.29 och 0.35. Sjukt! tankadesenast 3/4 tank och den visar att vi kan köra 1200km till nästa tankstopp.

MCPlådan
MCPlådan hånas av de flesta motortidningar. De påstår att man aldrig kommer köra den i automatläget utan manuell kommer vara standard. Visst testar jag manuellt växlande men det är mest för att testa och att det är kul i bland. Min fru undrar vad jag pysslar med och varför jag envisas med det de stunder jag växlat med paddlarna. Faktum är att det blir varken bättre elelr snålare att växla med paddlarna. Trivs enormt med lådan även om det kan vara lite segt att komma igång från stillaståenbde. Att växlingarna under fart inte är likt dem i dubbelkopplingslådorna är ju inte så konstigt. Det är bara en koppling så hur skulle det kunna gå lika snabbt? Det tar viss tid men det gör det att växla i en manuellt (vanlig gammal spak) växlad bil också. What's the problem?

Vägstabilitet ochg styrkänsla
Jag tycker stabiliteten är kanon. Inge vindkänslighet alls. Vi bor ju ändå på en blåsig ö (Gotland). Styrkänslan är inte som i BMW men fullt acceptabel. Inte så långt ifrån direktkopplad.

Ljus
Ljuset är bra. Har inte funderat på extraljus ännu. Får se i vinter vad vi tycker då. Kurvljus är säkert bra men man vet inte vad man saknar. Man lägger liksom inte riktigt märke till finessen. Den bara är där och lyser lite extra bra i kurvor i låg fart


Till sist
Mätaren visar knappt 300mil. Nu är semestervilan över och bilen går i pendlartrafik igen. Får se vad jag tycker under vintern.


Brumm Brumm ...

7 kommentarer:

  1. Hej! Jag funderar på att köpa en Peugeot 508. Är du fortfarande nöjd med valet efter att ha kört den ytterligare ett tag sedan du skrev recensionen?

    Har du förresten en Sedan eller Kombi? Och vilken hjulstorlek resp. däckmodell använder du?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo jag är på det hela mycket nöjd. Som sagt otroligt bekväm och tyst. Alla som åkt med hittils har påtalat hur tyst bilen är. Underbart.
    Det enda som jag egentligen inte är nöjd med är vattendropp från bakluckan. Kommer på kläderna. Har påtalat för Peugeot. Lokala verkstaden skulle kolla på det och ta upp det med Peugeot Sverige. Det gjordes men de vill inte ta i det. Detta trots att deras VD kör just en Peugeot 508 SW. Då borde han ju känna till problemet och själv irriteras över det. Hur svårt kan det vara för dem att ta fram en snygg dropplist i gummi och eftermontera??

    Jag har som sagt en kombi. På Peugeotspråk kallad SW. Har 17" sommardäck (Godyear). 16" vinterdäck (Nokia Hakka3). Van att dubben märks något enormt. Visst låter de mer men inte mycket. Samma sak vid grov asfalt ;)

    Sätena är bra även vid långresor. Nu har jag ifs komfortstolarna pga min längd.

    /Jens

    SvaraRadera
  3. Det här med ljud är såklart subjektivt - och det handlar inte bara om antal decibel utan även om vilka frekvenser ljudet har - men jag var iväg och provkörde en Peugeot 508 Sedan e-HDI och hade med mig en decibelmätare. Jag upplevde bullret som väldigt högt från vägljudet samt det var en del vindbrus från vänster sida så att jag nästan undrade om dörren var helt stängd. Förvisso körde jag på en väldigt bullrig sträcka - E4:an söderut från Stockholm - men blev ändå lite överrumplad av upplevelsen med tanke på att jag fått många rekommendationer av denna bil, även från en person som har tinnitus. När du säger att bilen är tyst, jämför du då med Volvo, VW, Skoda, Ford etc, eller jämför du även med dyrare bilar såsom Mercedes, BMW och Lexus? Funderar på om jag ska testa ytterligare en 508 för att dubbelkolla.

    SvaraRadera
  4. Ni kanske förresten överlag har mycket mindre slitage på vägarna på Gotland så att asfalten där är jämnare och finare än i Stockholmområdet?

    SvaraRadera
  5. Helt klart är det subjektivt. Jag har inte mätt med decibelmätare. Jag tycker kanske vägljudet är dämpat i volvo (S60) men där hörde jag motorn rätt väl vilket jag inte gör i 508. WV, Skoda samt KIA var en enorm skillnad. Mest förvånande kanske WV är eftersom de tar hyffsat betalt för sina bilar. De har dock hittils inte klarat ljudisoleringen. Golf VII sägs vara första bil de åstadkommit detta i så det skall bli kul att testa. Opel kostaterade jag att deras Astra med sport-paket (17") väsnades något enormt. Inte från motorn eller vindbrus utan från däcken. Hörde allt jag körde över, varenda ojämnhet kunde tydligt höras. Nästan värsta jag hört. Man bör nog helt klart välja bort det paketet och hoppas att det inte uppstår.
    BMW & Lexus har vi inte på ön. Därav har jag heller inte något att jämföra med. Merzedes, där har både jag och kamrater konstaterat att min bil upplevs tystare än nuvarande E-klass.

    Vad gäller vägskick så är det si och så på ön. Jag kör en del på småvägarna som lappas och lagas med tjärgrus. Det stör inte det minsta ljudmässigt. Vi har många partier av riksvägarna som har djupa spår ner under slitbanan men inte heller där störs jag. Ingen superstor skillnad.

    En nackdel förresten, som måste drabba fler bilar som har filt i innerskärmarna för att minska bullret, är att vid långdragna perioder av snö & kyla med töväder på dagarna, så som det var i vår, så byggs islagret på inuti hjulhusen. Det sitter fast i filten. Till sist blir det ett skrapande när däcket går i isen runt om. Det har inte förekommit i andra bilar jag haft som har haft en plastsköld ytterst. Då ramlar isen av vid tö. Nu sitter den fast. Det är dock populärt med filt och finns i stort sett på varenda bil nu. De byggs inte för vårt klimat helt enkelt. Fick hugga bort isen och spola med varmt vatten. Kanske inget problem om man kommer till ett varmgarage emallanåt.

    Får rätta min tidigare kommentar om däck. Har Michelin primacy och inget annat (Godyear)

    Du får testa igen och då ett annat ex om det skulle vara skillnad på exemplar.

    SvaraRadera
  6. Jag bodde 9 år på Gotland och asfalten är tystare där än på fastlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...har hört sägas att det kan vara problem med automatväxellådan på en några av Peugeot 508 SW/GT Hdi 2.0 av 2015 modellerna?

      Radera